Fakturor
Fakturor från kommunen
Du som betalar fakturor till Norsjö kommun har möjlighet att göra detta via Autogiro eller i din Internetbank.
Autogiro
Betalning via autogiro är enkelt och tidsbesparande och innebär att betalning sker automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto senast dagen före förfallodagen. Du får fakturan på samma sätt som tidigare, på papper eller i din Internetbank. Det är kostnadsfritt att ansluta sig till autogiro.
För att börja med autogirobetalningar måste vi ha ditt medgivande vilket görs på en medgivandeblankett. Du kan när som helt återkalla ditt medgivande. Medgivandeblankett hittar du till höger eller så kan du hämta ut den i vår reception, Storgatan 67.
E-faktura
Du kan få fakturor från Norsjö kommun direkt till din Internetbank i stället för på papper. I Internetbanken kan du titta på fakturan och på ett enkelt och smidigt sätt betala. All betalinformation är då färdigt ifylld, vilket förenklar din betalning. Det kostar inget extra att ta mot fakturor i Internetbanken. Anmälan gör du direkt i din internetbank.
Påminnelsefakturor
Från och med maj 2023 kommer Norsjö kommun att anlita Svea inkasso för utskick av betalningspåminnelser.
Det innebär att när en faktura förfallit till betalning är det Svea inkasso som skickar ut en påminnelsefaktura. Tidigare har påminnelsefakturor haft Norsjö kommun som avsändare.
Svea inkasso kommer att ta ut lagstadgad påminnelseavgift vid utskick av påminnelsefakturor.
Fakturor till kommunen
Från och med 2019-04-01 gäller en ny lag som säger att alla inköp som faktureras till offentlig verksamhet ska faktureras elektroniskt.
Det gäller både varor och tjänster. Att skicka pappersfaktura eller PDF-faktura är inte längre ett godkänt alternativ till offentlig sektor.
Elektronisk adress och fakturaformat
Norsjö kommun tar i första hand emot fakturor via den europeiska standarden PEPPOL BIS Billing 3.
PEPPOL ID: 0007:2120002858
Om leverantören inte kan skicka fakturor i peppolformatet finns det även möjlighet att skicka fakturor i det elektroniska formatet SVE-faktura.
EDI-adress: 2120002858
VAN-operatör: OpusCapita
Referenskod
Norsjö kommuns beställare ska uppge en referenskod till leverantören och det är viktigt att koden läggs in i rätt fält i den elektroniska fakturan. Fältet har olika namn i olika system, men kan till exempel heta ”Kunds referens 1”.
Referenskoderna för verksamheternas kostnadsställen är fyrsiffriga
Exempel: 1150 eller 6212.
Referenskoder för projekt har fem tecken (en bokstav + fyra siffror).
Exempel: P1943 eller I1601.
Bilagor
Det är möjligt att skicka bilagor, till exempel en fakturaspecifikation, till både peppol- och SVE-fakturor. Flera dokumenttyper såsom PDF, Word och Excel stöds som bilaga.
Inte tillgång till dator ?
Enskilda näringsidkare och föreningar som fakturerar manuellt och inte har tillgång till dator kan vända sig till kommunen för hjälp med elektronisk fakturering.
Mer information
Här kan du ladda ner en pdf med mer information om du vill läsa mer.
Där kan du läsa samma information som ovan, men även information om sekretess, övrigt innehåll i fakturan och tips på system för elektronisk fakturering.
Senast ändrad 2 oktober 2024