Pressmeddelande: Norsjö kommuns nye AI-assistent börjar svara på frågor
Nu låter vi chattboten Nori börja svara på frågor som ställs via webbplatsen norsjo.se. Syftet med en digital assistent är att ge bra och snabb service till kommuninvånare och andra besökare.
Chattboten kommer att kunna användas dygnet runt och besökaren kan ställa sina frågor på 90 olika språk.
Snabb service och höjd kvalitet är målet
Nori ger direkt svar till den som ställer frågor om var svar finns på kommunens webbplats. Alla som gillar att sköta sina ärenden digitalt får hjälp med det, medan de personer som vill prata med en människa kommer att kunna ringa växeln under kontorstid.
– Vi som jobbar i växeln ser fram emot att få en ny digital kollega. Vi hoppas och tror att det kommer att leda till en ökad service för medborgarna, säger Jonna Eriksson, receptionist och administratör.
Övervakad hjälpreda
Kommunens olika verksamheter har under två månader testat chattboten från företaget Talkie. Kommunens kunniga medarbetare har matat den med information som ofta efterfrågas. Därför kommer Nori sannolikt att ge besökare på kommunens webbplats många bra svar redan från start.
– Nori lär sig snabbt, men vi som jobbar i Norsjö kommuns växel kommer att hålla ett vakande öga på vilka svar som Nori ger, säger Jonna Eriksson, som ser Nori och samarbetet som ett pågående och utvecklande projekt.
Modern informationsteknik som hjälper till att höja kvaliteten på kommunens information är välkommen på många olika plan.
Även till intern hjälp
– Inte bara externa besökare kan ta hjälp av Nori utan även vi som jobbar för kommunen. Vår nya hjälpreda är snabb på att hitta information. Eftersom chattboten bygger på Chat GPT och hämtar information från kommunens alla webbsidor kommer vi också att stöta på felaktigheter och inaktuell information. Då kan vi rätta eller ta bort information. Det här ger verkligen hjälp till självhjälp, säger Ellen Karlberg, kommunikatör.
Varför heter chattboten Nori?
– Vi ville ha ett könsneutralt namn med koppling till kommunen. Nori lät helt enkelt bra och när vi kollade upp olika betydelser så betyder det sjögräs på japanska. Det är inte fel i en ort som ligger vid en sjö. Vi använder den gröna färgen i Norsjö kommuns grafiska profil. Gräsligt bra namn om du frågar mig.
Självklart har vi även använt AI-hjälp för att skapa Norifiguren som möter besökaren i chattfönstret, säger Ellen, som avslöjar att Nori tecknades snabbt med hjälp av Copilot.
Talkie AB arbetar med den senaste tekniken inom generativ AI, en teknik som är på väg att revolutionera hur kundservice bedrivs. Med teknikens hjälp kan både effektiva och personliga lösningar skapas.
– Vi uppskattar samarbetet med Norsjö kommun som, så vitt vi vet, är en av de allra första kommunerna i Sverige att implementera och ta hjälp av den senaste utvecklingen på AI-området för att förbättra kommunens service till sina invånare. Jag känner mig stolt över att få vara med på den resan, säger Tom Järvheden, vd på Talkie.
Till chattboten Nori, som du hittar längst ner på våra webbsidor, kan du ställa frågor som rör kommunens verksamhet och uppdrag. Det kan till exempel handla om skola, färdtjänst, eller bygglov. Ha lite tålamod med Nori då hen är ny på jobbet. Chattboten Nori letar information på Norsjö kommuns webbplats. Vår digitala hjälpreda kan bara svara på enkla frågor där svaret finns att hitta på webbplatsen så ha rimliga förväntningar på vår digitala assistent. Assistenten hjälper dig hitta grundläggande information, vägen till rätt e-tjänst till exempel. Har du en mer komplicerad fråga är du fortsatt välkommen att kontakta oss via telefon eller mejl.
Vill du veta mer om vårt projekt för ökad service?
Du kan nå oss via växeln:
0918-140 00
Presskontakter:
Norsjö kommun: Ellen Karlberg, kommunikatör, 076–1044616
Talkie: tom@talkie.se, i dag heter bolaget Zyndra.AI
Exciting News: Talkie AB is Rebranding to ZyndraAI!
Senast ändrad 5 november 2024