Trygghetslarm
Trygghetslarmet ska öka säkerheten för personer som löper risk att drabbas av fall eller hastigt påkomna sjukdomstillstånd, och som har svårt att tillkalla hjälp. Larmet ska användas i nödsituationer av medicinsk karaktär eller vid olyckshändelse. Det får inte användas för att tillkalla personal från hemtjänsten för att utföra ordinarie omsorg. Kommunen använder i dag digitala larm vilket medför att man inte behöver ha fast telefoni.
Trygghetslarm kan du få installerat efter att kommunen gjort en bedömning om du behöver ett.
När du fått ditt larm installerat får du samtidigt en larmknapp som du kan bära runt handleden eller halsen.
Hur ansöker som om trygghetslarm?
För att få veta mer eller ansöka om trygghetslarm är du välkommen att kontakta kommunens biståndshandläggare.
Hur säger jag upp och återlämnar jag mitt trygghetslarm?
För att säga ifrån dig och återlämna ditt trygghetslarm är du välkommen att kontakta enhetschefen för hemtjänsten.
Vad kostar ett trygghetslarm?
Trygghetslarm kostar 275 kr/månad. Om du skulle behöva hjälp så är utryckningen kostnadsfri. Du är välkommen att kontakta avgiftshandläggaren om du har fler frågor om kostnad eller faktura.
Senast ändrad 2 oktober 2024