Gå direkt till textinnehållet
Visa meny
Text i bild: Norsjö kommun informerar

Information om fakturor för avfall, VA och slamtömning. Norsjö kommun ändrar sina faktureringsrutiner.

Från 1 januari 2025 kommer alla fastighetsägare/kunder i kommunen att faktureras kvartalsvis.

Den största förändringen rör dig  som har ett fritidshus i Norsjö kommun. I stället för att få en samlad faktura per år i juni får du  fyra fakturor för kortare tidsintervall i  mars, juni, september och december. Fakturan är numera  en samlingsfaktura där kostnaderna för avfallshantering, vatten och slamtömning redovisas var för sig. Beloppet på årsbasis påverkas alltså inte av den ändrade rutinen, men delas upp vid fyra tillfällen.  Förändringen görs för att alla kunder ska behandlas lika. Informationen blir mer överskådlig och begriplig och bidrar till en mer effektiv fakturahantering.  Många kunder vill betala fastighetens driftskostnader spritt över året och inte som en klumpsumma. Du som av någon anledning vill ha en årsfaktura kommer inte att kunna välja det i fortsättningen.

Har du funderingar så hör av dig till Tekniskas kundtjänst: 0918-141 56, telefontid kl 10-11, vardagar

Från 1 januari 2025 gäller en ny VA-taxa

Den 1 januari 2025 förändrades hur kostnaderna  som ligger till grund för  VA-taxan beräknas och fördelas. För vissa kunder innebär den nya taxan minskade kostnader, för andra ökade. Taxan förändrades utifrån rekommendationer från den nationella medlems­organisationen Svenskt Vatten.  Generellt är det så att taxorna tickar uppåt i hela landet på grund av underhållsskulden. Det finns gott om vattenledningar som har passerat sin tekniska livslängd och behöver bytas ut.

Har du frågor om din VA-faktura? Ring Tekniskas kundtjänst 0918-141 56,telefontid kl 10-11, vardagar

Läs mer här:  Avgifter vatten och avlopp – Norsjö kommun

Slamfakturan kan avse 2024

Kommunen har haft utmaningar med att få ut fakturorna för slamtömning för 2024 med anledning av nya rutiner.  Dessa fakturor går ut under vecka 10 2025 och kan alltså gälla en slamtömning som utfördes förra året. Vi ber om ursäkt att det tagit lång tid, men  vi hoppas att ni har överseende med detta. Framöver är tanken att slamtömingen ska faktureras till närmast möjliga kvartalsfakturering. Vill vill uppmärksamma dig som genomfört ett ägarbyte  det gångna året om att fakturan kan avse en tidigare period.

Har du frågor om din slamfaktura är du välkommen att kontakta Tekniskas kundtjänst 0918-141 56, som du säkrast når vardagar under telefontiden kl 10-11.

Senast ändrad 6 mars 2025

Vi och våra partners använder cookies för att förbättra och personalisera din upplevelse, visa annonser baserade på dina intressen och för att mäta och analysera data. Genom att använda vår webbplats och våra tjänster godkänner du att vi använder cookies som beskrivet i vår dataskydds-policy.