klart.se

Du är här: Omsorg och hjälp > Ekonomisk stöd > Försörjningsstöd > När du ansökt om försörjningsstöd

När du ansökt om försörjningsstöd

Det här händer när du har ansökt om försörjningsstöd:

Socialsekreteraren hämtar information om dig

Socialsekreteraren som gör utredningen kontaktar Försäkringskassan och din a-kassa, för att ta reda på vilken information de har om dig. Socialsekreteraren kontrollerar också bilregister och bolagsregister, för att se om du äger någon bil eller har företag. Ibland kan det även bli nödvändigt att kontakta andra myndigheter. Om du inte går med på kontrollerna, kan det bli svårt för socialsekreteraren att utreda din ansökan.

Informationen sparas i ett särskilt register

När du ansöker om ekonomiskt stöd skriver socialsekreteraren en så kallad personakt med anteckningar om dig och det som är viktigt för din ansökan. Du har rätt att läsa det som står skrivet om dig. Socialsekreteraren skriver också in information i ett dataregister som socialtjänstens individ- och familjeomsorg har. Det är bara personalen inom socialtjänsten som kan gå in i registret.

Sekretess

Alla som arbetar inom socialtjänsten har tystnadsplikt. Det betyder att personalen på individ- och familjeomsorgen inte får berätta för andra om det som du pratar med dem om och den information som de får om dig.

Om din ekonomi förändras

Under den tid som du får ekonomiskt stöd är det viktigt att du informerar socialsekreteraren om det blir några förändringar i din ekonomi. Du kan bli skyldig att betala tillbaka pengar om du har fått stöd för att du har lämnat felaktig information. Att medvetet lämna felaktig information räknas som bedrägeri och kan leda till polisanmälan.
För att få kontakt med en socialsekreterare kan du ringa till kommunens växel. Se kontaktuppgifter till höger.

Du kan bli tvungen att betala tillbaka pengar

Vanligen behöver du inte betala tillbaka pengar som du har fått från kommunen. Ändå kan socialtjänstens individ- och familjeomsorg ha rätt att kräva tillbaka pengarna i vissa fall, till exempel om utbetalningen var felaktig.

Du kan överklaga beslutet

Om du har fått avslag på din ansökan har du rätt att överklaga beslutet. Det gör du genom att skicka din överklagan till socialtjänstens individ- och familjeomsorg inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Sedan gör personalen en ny bedömning av din ansökan och bestämmer om beslutet ska ändras. Om beslutet inte ändras skickas din överklagan i stället till Förvaltningsrätten, som prövar om du har rätt till stöd. När du överklagar ett beslut har du rätt att få hjälp och information från en socialsekreterare på individ- och familjeomsorgen.

Dina åsikter är betydelsefulla!

Individ- och familjeomsorgen vill gärna veta vad du tycker om vår verksamhet. Kontakta kommunens växel och be att få prata med en socialsekreterare om du vill berätta vad du tycker (kontaktuppgifter till höger).

Du kan också kontakta chef för socialtjänstens individ- och familjeomsorg (kontaktuppgifter till höger).

 
 

Sidan uppdaterad:  2016-02-11
Kontaktinformation

Socialsekreterare
Socialsekreterare


Telefon

0918-14 000 (växel)

Telefontid

Mån-fre: 9.15 – 10.00

Fax:
0918-141 33

 
 
Norsjö kommun

Växel: 0918-14 000
E-post: info@norsjo.se
Org.nr: 21 20 00 - 2858
Besöksadress

Kommunhuset
Storgatan 67
935 81, Norsjö
Öppettider

Måndag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00-16:00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Synpunkter på hemsidan

Kontakta webbmaster
E-post: hemsida@norsjo.se
Information om cookies (kakor)